In de meest recente editie van Cijfers & Trends voorziet Rabobank belangrijke veranderingen voor de rol en activiteiten van makelaars. Enerzijds door de invloed van internet en social media. Anderzijds door de wensen van de consument. Grote vraag: is de makelaar klaar voor deze veranderingen?
Als grootste bank in het MKB beschikt Rabobank over veel informatie die ze al geruime tijd verzamelt. Haar kennis over de diverse branches analyseert de bank regelmatig. Bovendien vertaalt de bank de input naar trends en uitdagingen voor de markt. Dat doet de bank ook over de woningmarkt en makelaars. De Rabobank ziet voor de nabije toekomst een aantal belangrijke veranderingen.
Internet en social media spelen volgens de bank steeds meer een cruciale rol in het zoek- en koopproces van woningzoekenden. Het bezoek van websites en gebruik van apps via mobiele apparaten neemt toe. Ook worden te koop staande woningen middels videofilmpjes gepresenteerd om de verkoop te stimuleren. Dat betekent dat makelaars naast het aanbieden van woningen op sites als Funda volop zouden moeten investeren in het strategisch inzetten van internet en social media.
Big data
Natuurlijk hebben de meeste makelaars social mediakanalen zoals Facebook al ontdekt. De bank verwacht hier echter veel meer van. Makelaars zouden ook gegevens uit diverse woningmarktinformatiebronnen kunnen verzamelen, verwerken, combineren en analyseren. Het gebruik van Big Data dus, waarmee makelaars hun klanten gericht kunnen adviseren. De vraag is hoe ver de gemiddelde makelaar hier al mee is. De bank waarschuwt: internet en social media worden steeds meer ingezet bij de zoektocht naar een nieuwe woning. Zeker bij de nieuwbouwwoningen zijn de eerste stappen gezet, waarbij een woning kopen via internet mogelijk is. Dat betekent dat de makelaar hier al geheel buitenspel is gezet. Makelaars moeten volgens de bank dan ook meer doen om zich te onderscheiden. Advies over locaties, energieverbruik, bouwkundig onderzoek of verbouwmogelijkheden vormt een optie om de dienstverlening uit te breiden.
Andere verdienmodellen en concepten
In Cijfers & Trends voorziet de bank ook dat consumenten steeds minder een vast bedrag aan courtage willen betalen. Het zou in dat opzicht voor de bank logisch zijn dat de sector met andere, alternatieve verdienmodellen gaat werken. Hiernaast ziet de bank ook branchevervaging en bieden shop-in-shop concepten (gecombineerd met de vraag naar minder vierkante meters) kansen voor makelaars. Makelaars kunnen verschillende ondernemers met elkaar in contact brengen en de mogelijkheden voor een gezamenlijk pand onderzoeken. Tegelijkertijd bieden deze concepten ook mogelijkheden voor consumenten. Makelaars kunnen natuurlijk zelf ook deelnemen aan deze concepten, zodat makelaars ook offline het woningaanbod en de dienstverlening op verrassende plaatsen kunnen presenteren aan consumenten.
De Rabobank biedt met Cijfers & Trends betrouwbare branche-informatie.
Via www.rabobank.nl/cijfersentrends is deze informatie gratis te raadplegen. U vindt er thema-updates, branche-informatie en sectorprognoses.
Limburg
Prima werk.
Sally
Duidelijk artikel, dus de makelaar moet gaan bijleren..?